Bus, bus en nog meer bus - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van ewaldhofstede - WaarBenJij.nu Bus, bus en nog meer bus - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van ewaldhofstede - WaarBenJij.nu

Bus, bus en nog meer bus

Door: Ewald Hofsted

21 April 2014 | Bolivia, La Paz

Lieve allemaal,

Nog een paar dagen en dan ga ik jullie allemaal weer knuffelen in Nederland maar nu eerst nog een blog over de afgelopen periode. En daar had ik net zo goed vijf blogs over kunnen schrijven, alleen is er niet zo vaak wifi als dat ik zou willen.

Na de Galapagos tot ziens gezwaaid te hebben ben ik in één keer doorgereisd naar Cuzco. Dit klinkt vrij normaal, alleen betekent dat in dit geval een reis van ongeveer 80 uur! Gelukkig met een stop in Chiclayo en Lima voor een paar uur. Even opfrissen en een snelle citytour doen en dan weer de bus in. Toch was dit zeker de moeite waard! Na drie nachten in een bus was ik echter wel blij om in het mooie Cuzco aan te komen en weer een bed en douche te hebben! Vergeleken met Galapagos is het wel moeilijk koud op 3200 meter hoogte.

In Cuzco had ik afgesproken met Stephan, een Duitse vriend die ik ontmoet had in Quito. Met de Duitsers Fabian en Arne erbij voelde het zowaar alsof ik op reis was met familie! Met zijn 4en, na eerst een busreis, één van dé hoogtepunten van Zuid-Amerika bezocht; Machu Picchu. Deze ruïnes van de illustere Inca stad, die pas ver na de Spaanse kolonisatie is gevonden, was alle busreizen en traptreden meer dan waard. Wat een uitzicht en wat waren die Inca's knettergek om middenin de bergen een stad te bouwen! Om 6 uur 's ochtends naar binnen gegaan en waar we eerst tussen de mistflarden liepen, klaarde het later volledig op. Onbeschrijfelijk mooi!

Na deze ervaring en weer een 8 uur durende busreis terug naar Cuzco direct de, je raad het al, bus gepakt naar Bolivia. Zat al in mijn hoofd om nog een paspoort stempel binnen te halen en nog 8 uurtjes met de bus kan ook geen kwaad. Scheelt weer kosten voor een hostel dachten wij. Dus zo gezegd zo gedaan en met de boot naar Isla del Sol. Een goed eiland om even op adem te komen en dus een nachtje gebleven. Vervolgens naar La Paz, wat onze laatste bestemming samen was. Samen geprobeerd de markt leeg te kopen met onze Bolivianos. Zondagochtend vroeg mijn bedje uit om hier Pasen te vieren! En in plaats van eieren hebben wij als afscheidsdiner genoten van lama, wat ongelooflijk lekker spul is! Door deze drie Duitsers wordt het voor mij wel heel erg lastig om een hekel aan onze buren te hebben, wat een toffe gasten!

En nu ben ik na, natuurlijk, opnieuw een busreis, weer terug in Peru. Om precies te zien in Puno, waar ik morgenochtend de rieten eilandjes ga bezoeken. Dan wacht er een 18 uur durende busreis naar Nasca, wat mijn laatste bestemming is voordat ik woensdag terug vlieg vanaf Lima.

Het is dat ik jullie allemaal zo graag weer wil zien komend weekend, maar anders zou ik de bus hebben gepakt naar Nederland. Ik heb geen idee wat de komende weken gaan brengen, maar ik kijk er naar uit. Hopelijk kan ik nog een blog schrijven voordat ik terug vlieg, maar anders komt die er wel in Nederland. Bedankt voor de leuke reacties op de laatste blog en tot snel!

Knuffels!

• 21 April 2014 - 08:31

Joke:

hallo Ewald,

Nog even genieten en dan is daar de teugreis.
    Wat een fantastische reis heb je mogen maken en wat een schat aan ervaringen neem je mee naar huis!!
    Geweldig ook om dit een stukje met je mee heb mogen beleven.
    Wens je een goede terug reis en als je thuis bent en je hebt al je naaasten geknuffeld hoop ik, wij je snel te zien zodat je je mooie verhalen nog even extra kracht bij kan zetten!!!
    Een hele goede terugreis en het was fijn om een stukje virtueel met je mee te reizen!!
    Groetjes uit Delfzijl

• 21 April 2014 - 10:34

Immie :

Lieve Ewald,

Ik zal al te bedenken, als het al kon, hoe lang je dan in de bus moet zitten naar Nederland!
    Wel een grappige voorstelling hè
    Ja naast veel zien heb je ook allemaal leuke mensen ontmoet en dat is natuurlijk ook een super ervaring!

Ik geloof toch dat mijn voorkeur uit gaat naar een eitje ipv een lama, maar je kent het hè: wat de boer niet kent......

Ik wens je een hele goede en behouden thuisreis!

groetjes Immie

• 21 April 2014 - 10:35

Dineke:

Hé Ewald,

Wat weer prachtige verhalen en ervaringen! Je raakt straks niet uitverteld als je weer thuis bent denk ik. Wij tellen af nu......... Geniet er nog even van en een goede, veilige terugreis gewenst.
    Liefs en tot gauw, Dineke

• 22 April 2014 - 12:03

Jan En Thea:

Geweldig wat een stage (of wel avontuur) heb jij meegemaakt. Erg indrukwekkend.
    We hebben je reis steeds gevolgd en vooral van de foto's genoten. Prachtig !
    Een goede reis naar het kleine Nederland en tot ziens in Denekamp.

• 22 April 2014 - 13:05

Pake En Beppe ,:

Leave Ewald ,

Nog een paar dagen en ben je weer op Nederlandse bodem !

Je hebt heel wat gezien (Op z,n zachts gezegd !!)

Wij hopen je na thuiskomst snel weer te zien .

Een hele goede terugreis en dus oant sjen !
    Pake en Beppe

• 22 April 2014 - 21:23

Christien:

Lieve Ewald,

Alvast een hele goed terugreis gewenst en tot gauw!!

Dikke knuffel van ons allemaal uit Leeuwarden