Uiteindelijk komt alles wel weer goed - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van ewaldhofstede - WaarBenJij.nu Uiteindelijk komt alles wel weer goed - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van ewaldhofstede - WaarBenJij.nu

Uiteindelijk komt alles wel weer goed

Door: Ewald Hofstede

Blijf op de hoogte en volg

28 Maart 2014 | Ecuador, Puerto Ayora


Lieve allemaal,

Door druk bezig te zijn met stage en genoeg afleidingen ben ik het bloggen een beetje verleerd. Dus eindelijk maar toch vond ik het wel eens tijd voor een update. Voor de mensen die het leuk vinden om te lezen, de komende tijd zal ik weer wat actiever zijn, doordat er veel activiteiten op mijn programma staan.

Als ik het me goed herinner was mijn laatste blog na de geweldige cruise die ik heb mogen doen. Iedereen bedankt voor de leuke en enthousiaste reacties op het filmpje! Sindsdien lag de focus bij mij met name op de stage. Maar daarnaast heb ik een super leuk ‘duikweekend’ gehad. Mijn certificaat gehaald en al vier keer in de oceaan gedoken. Heel indrukwekkend om tussen wel 40 (hamer)haaien door te zwemmen en ondertussen proberen te blijven ademen. Daarnaast heb ik een leuk verjaardagsweekend gehad (bedankt voor alle felicitaties) waarin ik Nederlandse visite had. Nicky uit Leeuwarden had ik in Quito ontmoet en doordat zij met haar vriend naar de Galapagos kwam, konden ze toevallig een dagje langskomen voordat hun cruise begon. Maar terugkomend op de stage; die gaat nog steeds hartstikke goed. De samenwerking met Dietra (mijn begeleidster) verloopt vlekkeloos en ik begrijp meer en meer in het Spaans, waardoor de gesprekken ook wat interessanter zijn. Maar verwacht geen Spaans sprekend fysiotherapie studentje als ik weer terug ben. Mijn woordenschat is gericht op het uitleggen van oefeningen en is daarbuiten nog steeds behoorlijk belabberd. Maar al met al ben ik behoorlijk tevreden met hoe dat gaat.

Het enige nadeel in deze kliniek is op sommige dagen het gebrek aan patiënten. Gelukkig zijn er genoeg opdrachten die gedaan moeten worden. Zo hebben we bijvoorbeeld een preventie oefenprogramma gemaakt voor de surfers. Die we vervolgens op tv zouden presenteren maar zoals wel vaker hier op de Galapagos, lag de tv kabel eruit waardoor het hele feestje niet doorging. Dat is wel iets waar ik intussen aan gewend ben. Zo zit ik bijvoorbeeld op dit moment al zo’n 2 weken zonder warm water of internet. Maar gelukkig is het mooi weer en zijn er genoeg internetcafés. Ik maak me niet te druk om alle randzaken want dat is het enige wat op deze mooie eilandjes je verblijf kan verpesten denk ik. En zoals Dietra altijd zegt; Op de Galapagos komt alles uiteindelijk wel weer goed. Zo hebben we soms patiënten die niet op komen dagen, of 40 minuten te laat komen. Maar daar staat tegenover dat er wel weer een nieuw iemand klaarstaat of de volgende patiënt ook een halfuur te laat komt…

Verder zijn de patiënten die ik voorbij zie komen erg interessant. Het is vergelijkbaar met Nederland, met als enige verschil dat de blessures hier wat vaker verwaarloost zijn. Zo hebben we een patiënt die een heup prothese had gekregen maar geen aanvullende therapie. Die heeft dus 2 jaar lang, zo goed als, alleen maar op bed gelegen met als gevolg dat ze niet meer zonder hulpmiddel kan lopen. De desbetreffende arts zal wel gedacht hebben; Op Galapagos komt alles uiteindelijk wel weer goed.. Nu heeft Marije haar pake toevallig diezelfde operatie ondergaan deze winter. En ik gok dat die revalidatie er toch iets anders uit heeft gezien. Maar patiënten als dit waren voor mij zeker één van de redenen om stage te gaan lopen in het buitenland. Samen met het feit dat er hier minder faciliteiten zijn en ik dus creatief moet zijn in het verzinnen van behandelingen, zijn mijn verwachtingen zeker uitgekomen. Ben blij dat ik de stap heb genomen om helemaal hierheen te komen voor een stage!

Maar zoals altijd als je het naar je zin hebt, vliegt de tijd voorbij! Ik heb mijn vlucht naar het vasteland een weekje verplaatst en vlieg nu op 9 april terug. Nog maar een kleine twee weken en dan zit de stage en mijn verblijf op de Galapagos er dus alweer op. Voor die tijd heb ik nog twee weekend uitstapjes naar andere eilanden en natuurlijk nog een eind beoordeling voor de boeg. En dan is het tijd om naar Peru te gaan. Ben druk bezig met plannen maken voor de 13 dagen die me daar nog te wachten staan. Hoop zoveel mogelijk te zien, maar het land is zo enorm groot. Dat worden hele lange busreizen of een dure binnenlandse vlucht, ik ben er nog niet over uit. Hoe dan ook is alles wat ik daar ga zien als een kers op een hele mooie lekkere taart. Begin steeds beter te beseffen hoeveel geweldige dingen ik al mee heb gemaakt en voel me bevoorrecht dat ik deze reis aan het maken ben.

Hoe gaat alles in Nederland? Krijg via skype, krant en whatsapp gelukkig aardig wat mee maar natuurlijk mogen er altijd wat verse roddels aan mijn kennis worden toegevoegd.. Moet uiteraard wel op de hoogte zijn als ik weer terug kom. Maar dat mogen jullie me ook allemaal vertellen als ik over precies 4 weken terug ben ik Nederland. Tot aan de volgende blog!

Dikke knuffels van mij

  • 28 Maart 2014 - 18:51

    Annette:

    Ola Ewald, leuk om weer even wat van je te lezen. Ook fijn om te zien dat je stage je goed bevalt. Nog een paar weken en dan zit t er weer op. Wat beleef jij toch veel, straks nog weer naar Peru, geweldig hoor! Ik denk dat je pas goed beseft wat je allemaal hebt meegemaakt, als je hier weer in NL terug bent. Hey Ewald, lekker genieten van die laatste weken! XX uit Leeuwarden. PS hier gaat alles z'n gangetje, wij beleven niet zoveel als jij ;) . Gelukkig krijgen nu wel lekker weer en kunnen we weer lekker buiten zitten. Genieten!

  • 28 Maart 2014 - 18:52

    Froukje:

    Heey Wallie!!!

    Fijn weer even wat via een blog van je te horen! Herman en ik gaan nu naar Erik om daar te eten. Als we weer terugkomen ben je waarschijnlijk met Marije aan het skypen, gaan we dan even naar je zwaaien!

    Dikke tuut van je skoanmem!

  • 28 Maart 2014 - 19:47

    Christien:

    Heeeee Ewald!

    Krijgen we tijdens familieweekend een mooie presentatie met alle foto's en verhalen?
    Ik kijk er nu al naar uit!

    Tot gauw! Dikke knuffel!

  • 28 Maart 2014 - 22:42

    Ewald:

    Hoi lieverds,
    H en F ik heb jullie gemist maar gemaild, was het gezellig bij Erik?
    Annette, leuk om wat te horen! Geniet van het mooie weer!
    Christien, Lijkt me leuk om te doen, zie ik dan ook jou Afrika foto's?

    Knuffels

  • 29 Maart 2014 - 22:27

    Mama:

    Het was weer heel fijn om te skypen.
    Vandaag over een maand ben je alweer thuis en heb je koningsnacht beleefd....
    je zou geen Ewald heten als je ook niet dit weer moet meemaken:)
    Succes met de laatste dingen, verslagen etc voor je stage.
    Liefs en dikke tut, mam.
    (we gaan bijna de dagen aftellen)

  • 30 Maart 2014 - 23:04

    Joke :

    Hallo Ewald,

    Weer een mooi verslag!!
    Wens je voor de laatste weken nog heel veel plezier!!

    Groetjes uit Delfzijl

  • 01 April 2014 - 21:41

    Immie:

    Lieve Ewald,
    Wat zal dat straks een indrukwekkend fotoboek met verhalen van je worden!
    Goed dat je het allemaal vastlegt, kun je nog lang na genieten!

    Fijn dat je ook zo'n plezier aan je stage beleefd. En je hebt zeker gelijk dat je creatiever moet zijn met beperkte middelen. Zul je in Nederland ook nog wel plezier van hebben. Het lijkt wel of die koek hier steeds kleiner wordt in de zorg, dus ja dat vraagt straks ook creativiteit.
    En dan hebben wij nog luxe randvoorwaarden over het algemeen hè
    De tijd gaat snel en als ik het goed begrijp sta je zo weer bij je dierbaren op de stoep, ook fijn!
    Al die ervaringen neemt niemand je meer af en dat is allemaal wel heel bijzonder.

    Nog heel veel succes met je laatste dingen en als je tijd hebt zien we nog wel weer zo'n leuk verslagje voorbij komen. Ik vond het in ieder geval leuk om mee te genieten!
    groetjes Immie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 01 Dec. 2013
Verslag gelezen: 550
Totaal aantal bezoekers 15343

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 25 April 2014

Een avontuur door Zuid-Amerika

Landen bezocht: