Extreem weekje - Reisverslag uit Baños, Ecuador van ewaldhofstede - WaarBenJij.nu Extreem weekje - Reisverslag uit Baños, Ecuador van ewaldhofstede - WaarBenJij.nu

Extreem weekje

Door: Ewald Hofstede

Blijf op de hoogte en volg

12 Januari 2014 | Ecuador, Baños

Lieve allemaal,

De afgelopen dagen waren weer ongelooflijk leuk en bijzonder. Een groot verschil ten opzichte van de eerst weken is, dat ik niet meer gebonden ben aan een programma of Spaanse lessen. Ik leef dan ook met de dag en weet soms niet in welke plaats ik de volgende dag zal slapen. Dat is nieuw, maar ontzettend leuk.

Nadat ik de kust achter me had gelaten, ben ik naar het mooie stadje Cuenca gegaan. In een leuk hostel met natuurlijk weer bekenden uit andere delen van Ecuador heb ik vervolgens een dag of 5 doorgebracht. Heel veel kerken bekeken en met een schommel boven de stad gezweefd, leuke ervaringen. Nog wat salsa proberen te leren van de mensen in het hostel tijdens een nachtje stappen en toen vond ik het wel tijd om weer verder te reizen.

Daarom vertrokken naar Alausi waar een trein rondrijdt middenin de bergen. Het parcours is zo stijl dat de trein af en toe van spoor moet wisselen en een stukje achteruit hobbelt om dan opnieuw te wisselen en de reis te vervolgen. Er zijn bijna 2500 mensen omgekomen toen ze dit spoor aanlegden (oorspronkelijk van Quito naar Guayaquil) waardoor ze de route nariz del diablo hebben genoemd, wat letterlijk duivelsneus betekent. Tijdens een lunchbreak kwam ik vervolgens Merle tegen. Wat nog maar eens bewijst dat het reizigerswereldje klein is. Zij zat namelijk in zowel Quito als in Montañita in hetzelfde hostel.

Dezelfde dag doorgereisd naar Guamote. Een klein dorpje met alleen maar mensen in traditionele kledingdracht. In een door Belgen gerund hostel geslapen en de volgende dag naar een grote markt geweest. Wat een stieren, zwijnen en schapen lopen er hier op straat. En op de markt overal de mogelijkheid om Cuy te eten. Zoek maar eens op waar dit typisch Ecuadoriaanse gerecht uit bestaat. Ik ben nog niet zo dapper geweest om het te proberen, ben het echter wel van plan.

Na een paar uurtjes in de bus zit ik nu in Baños. Een toeristisch dorpje tussen enorme bergen en watervallen. Staat bekend om de mogelijkheid om extreme sporten te beoefenen. Ben een ochtend wezen hiken en abseilen in watervallen en toen als toetje van een 100 meter hoge brug afgesprongen. (voor de moeders weer een erg leuk filmpje denk ik) The point of no return is ontzettend spannend maar daarna is het vooral een hele grote adrenalinekick! Door het schommelen heel anders dan mijn eerste bungeejump maar wel kneiter leuk om te doen!

In de komende dagen hoop ik nog een mountainbike tocht te maken langs allemaal watervallen, te zwemmen in natuurlijke warm water baden en misschien nog te raften. Daarna is het weer op naar het oude vertrouwde Quito waar nog wat dagtoertjes, feestjes en een vlucht naar de Galapagos wachten. Gek idee dat de stage straks echt gaat beginnen. Eerst nog maar even genieten van het rondreizen!

Knuffels uit Baños

  • 12 Januari 2014 - 23:31

    Froukje:

    Heey laiverd, weer goed bezig geweest ;-)! Geweldig hoor wat je allemaal ziet, doet en beleeft. Wordt nog erg saai die stage! We zien en spreken elkaar weer via skype, app of mail! Have fun (bijna overbodig om te zeggen)! Liefs, Froukje

  • 13 Januari 2014 - 22:40

    Beppe De Jong:

    Leave Ewald
    Nou het begint volgens mij steeds avontuurlijker te worden.Na thuiskomst moeten wij denk ik wel een
    dag vrijmaken om al jouw verhalen te horen en je foto,s te bezien.
    Je hebt natuurlijk al gehoord dat het staatslot niets heeft opgeleverd .Jammer !
    Met pake gaat het wel goed .Pas goed op je zelf !! Leafs P en B

  • 14 Januari 2014 - 21:52

    Sanne:

    Lieve Wallie, zo te zien vermaak jij je wel daar! Leuk hoor alle dingen die je daar doet en meemaakt! Dat van die brug afspringen zal ik je niet zo snel na doen, maar het zag er wel stoer uit! Hier verder ook alles goed. Wel weer erg druk, want de tentamens komen er alweer aan helaas.. Gelukkig ook wat leuke dingen tussendoor, morgen lekker wokken met Rein en donderdag gezellig eten met Marij:) Geniet nog even van je stage vrije dagen daar en wel voorzichtig doen hè!;) Dikke knuffel xx

  • 29 Januari 2014 - 14:19

    Paul Balt:

    Beste Ewald,

    Na je rondreis en cursus Spaans gaat het zeker binnenkort beginnen met je stage. Je hebt al heel wat beleefd!!, lees ik. Ik heb je blog "doorgegeven"aan Luuk Steemers van de Hanze Mag voor een interview. Mogelijk kom ik hierop nog terug voor specifieke informatie ,anders benadert Luuk je. Ik wens je en hele leerzame en plezierige stage toe.

    NB. Mocht ik je nog moeten mailen ,dan doe ik dat richting je privemail.

    vriendelijke groet,

    Paul van BBS.

  • 02 Februari 2014 - 13:15

    Immie :

    Lieve Ewald,
    Ik heb net afgelopen vrijdag met je moeder bijgepraat en natuurlijk, hoe kon het ook anders, ook veel over jouw belevenissen gehoord. Wat super leuk dat je het zo naar je zin hebt en dat je zoveel leuke en spannende dingen meemaakt. Ook al die ontmoetingen met verschillende mensen lijkt me een geweldige ervaring.
    De tijd zal omvliegen zo kan ik me voorstellen, maar wat je nu beleeft neemt niemand je meer af.
    Ik ben ook benieuwd naar je patiëntenervaringen en dan doel ik ook op de verschillen met hier. Wie en wat behandel je daar?!
    Ik wens je nog een fijne tijd en pas goed op jezelf!
    groetjes Immie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 01 Dec. 2013
Verslag gelezen: 505
Totaal aantal bezoekers 15357

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 25 April 2014

Een avontuur door Zuid-Amerika

Landen bezocht: