Tarantula room - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van ewaldhofstede - WaarBenJij.nu Tarantula room - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van ewaldhofstede - WaarBenJij.nu

Tarantula room

Door: Ewald Hofstede

Blijf op de hoogte en volg

23 December 2013 | Ecuador, Cuyabeno

Lieve mensen,

Alweer een dikke week geleden dat ik een blogje heb kunnen schrijven doordat ik zondag 8 uren naar het westen van Ecuador ben gereisd met de bus. Van maandag tot en met vrijdag middenin de jungle gelopen, geschrokken, gevaren en geslapen. Toen ik in de motorkano stapte voelde het alsof mijn jongensdroom van het meedoen aan expeditie Robinson eindelijk uitkwam.

Met een groep bestaande uit een Nederlands stel, een Brabantse, 2 Zwitsers, een Duitser en een Ecuadoriaanse een geweldige week gehad. Super leuke mensen! Vanaf de eerste dag de aapjes uit de bomen gekeken en de spinnen uit de struiken gegild. Gelukkig niks in mijn bagage, laarzen of kamer aangetroffen. Maar toen het keukenpersoneel met een stok aankwam waar een enorme tarantula opzat moest ik toch wel even slikken. Toen die er vervolgens afsprong duurde het maar een fractie van een seconde voordat ik op mijn stoel stond. (de kamers werden naar dieren vernoemd en natuurlijk heette de mijne tarantula..) Naast het relaxen in de hangmatten van de lodge zijn we naar de Lagona Grande geweest waar we tussen de piranha’s, kaaimannen en anaconda’s hebben gezwommen met een geweldige zonsondergang en regenboog op de achtergrond. De beesten blijven aan de zijkanten dus is het alleen mogelijk om in het midden te zwemmen. Toen we de 2e dag een 6 meter lange anaconda in de boom zagen twijfelde ik iets langer voordat ik 100 meter verder aan mijn zwemtochtje begon. Wel geweldig om alle beesten van zo dichtbij te zien. Tijdens een jungletocht allerlei insecten, planten, enorme bomen en weer een aantal aapjes gezien.

Donderdag naar een indianendorp en een sjamaan geweest. Mijn verwachting dat het erg commercieel zou zijn kwam voor het overgrote deel uit. (Gangnamstijl op de achtergrond is nou niet echt iets wat bij een authentiek indianendorp past) Het maken van yucabrood en een voetbalwedstrijd tegen de indianen maakte een hoop goed. Wat heb ik het sporten gemist! Met een luchtvochtigheid van 90% weet ik nu een beetje wat ons Nederlands elftal komende zomer te wachten staat. ’s Nachts de jungle ingegaan waardoor we vogelspinnen, schorpioenen en opnieuw allerlei insecten konden zien. Indrukwekkend moment toen we de lichten uitdeden en even luisterden naar alle jungle geluiden om ons heen.

De laatste dag met onze geweldige gids Rodrigo en de als enige overgebleven Zwitsers een kanotocht van 6 uren gemaakt. Ondanks factor 50 zo rood als een kreeft teruggegaan. Maar het was het zeker waard. Toen ik er helemaal klaar mee was dook er een familie van pink river dolphins naast onze boot op, waarschijnlijk leerden ze het baby’tje hoe het zich moest voortbewegen door de rivier. Zelfs voor Rodrigo was dit een unieke ervaring. Na 5 dagen vond ik het prima om weer in de beschaafde wereld terug te keren. Maar wat was het geweldig om mee te maken! Denk dat er geen enkele blog gaat zijn waarbij de foto’s zo indrukwekkend en leuk zijn om te bekijken dus vergeet ze niet te bekijken. (klik op foto overzicht voor het complete album)

Komende twee weken zit ik in Montañita, een surfdorpje aan de oostkust. Daar ga ik verder met Spaanse lessen (die ik wel kan gebruiken) en een surfcursusje doen. Het dorpje staat ook bekend om het geweldige uitgaan dus ga ervan uit dat ik hier wel goed zit voor de feestdagen. Komen ook veel bekenden uit Quito die kant op. Heb er zin in!

Hele goede voorbereidingen op de feestdagen gewenst voor iedereen en tot skype of een volgend blogje.

Dikke jungleknuffels


Ps. Nog even een lijstje met de dieren die ik o.a. tegen ben gekomen
Anaconda’s
Kaaimannen
3 verschillende soorten aapjes
Pink river dolphins
Toekans, papagaaien en nog heel veel soorten vogels
Tarantula’s en andere spinnen
Schorpioenen
Vlinders in alle kleuren en maten
Enorme mieren
Vleermuizen
Boa constrictors



  • 23 December 2013 - 11:52

    Froukje:

    Lieve Ewald!

    Wat een indrukwekkende foto's! Vooral die van de sunset zijn prachtig! Je verslag was ook weer heel leuk om te lezen. Heel beeldend, vooral dat op een stoel springen! Ik herinner me nog wel je reactie namelijk op een heeeeeeel klein spinnetje in Italië. Hopelijk lukt het om vanavond te skypen. In ieder geval alvast een mooie tijd aan de kust toegewenst! Liefs, Froukje

  • 23 December 2013 - 12:16

    Christien:

    Lieve Ewald! Wat een verhalen! Wij zaten hier te gillen toen we die spinnenfoto's zagen. Ik zou echt een kilometer gillend wegrennen.... Maar super om te lezen wat je daar allemaal meemaakt. Ik wacht met smart op je volgende blog. Dikke knuffel!

  • 23 December 2013 - 12:21

    Arne En Mama:

    Dag vent,
    Ik zit hier met een duffe Arne (nog niet zo lang wakker) naast me, samen foto's bekijken.
    Wat heb je veel meegemaakt en wat ben ik weer blij dat je niet gegrepen bent door slangen, krokodillen en wat al niet meer. Die mierenfoto is ook wel indrukwekkend. Hé en je kunt het nog... achterover duiken, mooi plaatje met die regenboog erachter.
    Arne wil niet met je ruilen na het zien van die enge spinnen, hij heeft wel respect voor je.
    Dag lieverd, fijne dagen met Kerst. Ik heb er alle vertrouwen in dat je je gaat vermaken.
    Het skype contact is heel bijzonder. Stelt zo gerust, tot een andere keer weer.

  • 23 December 2013 - 14:26

    Sanne:

    Lieve Wallie,

    Wat leuk om te lezen wat je nu weer allemaal hebt meegemaakt! Erg mooie en indrukwekkende foto's! Ik ben blij dat ik nog nooit een Tarantula ben tegen gekomen, wat een grote vieze enge beesten haha! Wel stoer van je hoor! Je maakt daar wel veel bijzondere dingen mee, echt een super ervaring en leuk om te horen allemaal! Nu lekker aan de kust, geniet ervan!! Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen! Fijne kerstdagen daar en ik zie je woensdag!

    Liefs


  • 23 December 2013 - 17:23

    Annette:

    Lieve Ewald, wat maak jij toch prachtige dingen mee! Geweldig om te lezen en om de foto's te zien.
    De ene foto is nog indrukwekkender dan de ander. We wensen je hele gezellige feestdagen, tot je volgende blog! xx Annet

  • 23 December 2013 - 18:46

    Antwan:

    Hey Ewald, wat een te gekke verhalen en fantastisch avontuur! Geniet van je feestjes in Montañita. En succes met je Spaans, ben benieuwd wat daar komende zomer nog van over is :)
    Fijne kerstdagen!

  • 23 December 2013 - 22:23

    Bram:

    Hoi Ewald,

    Bijzonder om te lezen en zien wat je allemaal tegenkomt op je reizen. Als je nu nog bang bent voor zo'n klein Hollands spinnetje weet ik het ook niet meeer... Volgens mij heb jij daar de tijd van je leven! Zal wel even weer wennen zijn als je stage begint. Geniet ervan. Tot ziens via skype.
    Liefs, Bram

  • 23 December 2013 - 23:03

    Dineke:

    Hé Ewald,

    Wat weer een superverhaal en indrukwekkende foto's. Het lijkt mij kneiter-eng die tarantula"s en dat zwemmen tussen de kaaimannen en anaconda's! Blij dat je dat weer hebt overleefd, maar natuurlijk heel bijzonder om dat allemaal van dichtbij te zien. En nu naar de kust om de feestdagen te vieren. Het feesten is jou wel toevertrouwd, dus dat komt vast goed. Geniet er van en Feliz Navidad y Próspero Año Nuevo.
    Liefs, Dineke.

  • 24 December 2013 - 12:37

    Astrid:

    Hey Ewald,
    Wat leuk om je verslag weer te lezen.
    Zaten er ook brulaapjes? Die vind ik geweldig.
    Nu gelukkig weer veilig terug uit de jungle.
    Vanuit het stormachtige, donkere en natte Friesland
    een mooi Kerstfeest toegewenst!

    Groet uit Stiens

  • 24 December 2013 - 18:25

    Hilde:

    Volgens mij heb je het daar wel naar je zin, na al je blogs gelezen te hebben.
    Klinkt in ieder geval wel allemaal gaaf.
    Veel plezier nog!!
    Liefs.

  • 24 December 2013 - 22:43

    Beppe En Pake De Jong :

    Leave Ewald

    Wat heb je weer veel gezien en meegemaakt !Griezelig die mieren ,hou ik niet van, alleen op afstand want het zijn natuurlijk ijverige beestjes
    Gaan wij elkaar zien a.s woensdag ,dat zou erg leuk zijn !
    Met ons gaat het wel goed .Pake wordt waarschijnlijk in Jan geopereerd.

    Lieve groeten en tot ziens ? xx P en B

  • 25 December 2013 - 09:10

    Joke:

    Mooi,mooi en............ eng, eng vind het nog knap dat je op een stoel sprong en niet heeeel hard weg rende!! Brrrrr !!!!
    Buiten het enge om is het natuurlijk fantastisch om dit allemaal mee te moge maken en te beleven wat een ervaring!!!
    Ewald ik wens je hele fijne kerstdagen en een grensverleggend 2014 :-) en een fijne tijd aan de kust!!!
    Groetjes Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 01 Dec. 2013
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 15378

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 25 April 2014

Een avontuur door Zuid-Amerika

Landen bezocht: